<<< Προηγούμενη σελίδα

ΩΡΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΙΑΤΡΕΙΟ

ΟΙ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΕΣ ΕΚΚΡΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
ΚΑΙ Ο … ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Με αφορμή την ταινία του Imamura
"Χλιαρό Νερό κάτω από την Κόκκινη Γέφυρα"

Γιάννης-Μάριος Κολιόπουλος

Ένα υψηλής στάθμης επιστημονικό περιοδικό, πέρα από την καθολική ιατρική γνώση και πληροφορία επιζητεί κάποια τέρψη ή "ανάσα" των αναγνωστών του. Αφορμή ένα κινηματογραφικό έργο του Ιάπωνα Ιμαμούρα.
Εκτός από κοινωνικά και άλλα θέματα που θέτει η ταινία του Σοχέι Ιμαμούρα, όπως της φτώχειας, της ανεργίας, των αστέγων… της αναζήτησης, πιστεύουμε ότι επιχειρεί ν' αναλύσει την ίδια τη σεξουαλικότητα. Ένα θέμα που προβάλλει ή "φωτογραφίζει" και σε άλλα έργα του ("Φονική επιθυμία", "Η γυναίκα έντομο", "Βαθιά επιθυμία θεών" και άλλα πολλά). Αν αποκλείσουμε την εκδοχή της οργανικής βλάβης! του ουροποιογεννητικού συστήματος της Γυναίκας, της Σαέκο, βλέπουμε μια "συμβολική" (και όχι μόνο!) έκφραση της γυναικείας σεξουαλικότητας (και πάλι όχι μόνο, αλλά και όταν … έκλεβε) με το υγρό στοιχείο. Υγρά, άφθονα υγρά, ως "πίδακας" ξεχύνονται ώστε να πλημμυρίζει το ποτάμι, τα ψάρια να πολλαπλασιάζονται και τα φυτά να αυξάνονται! Η μαγική, τάχατες, δύναμη του Οργασμού στη Γυναίκα που επιδρά και στη Φύση, καθαρίζει και "εξαγνίζει" ακόμη και το … μολυσμένο νερό (ίσως και μας μαζί του!) και Δημιουργεί …
Μέσα στον Γυναικείο Κόλπο όχι μόνο η Ηδονή και ο Οργασμός, αλλά η ίδια η Ζωή!, η Πλαστουργός Δύναμη, κάτι το μαγικό και μυθικό!
Το νερό πολυδύναμο και "μαγικό" στοιχείο και σύμβολο. Στην αρχή της ζωής, ως αμνιακό υγρό (να προστατεύσει και να "θρέψει" το έμβρυο) - στοιχείο άφθονο στο σώμα μας (το αίμα μας), τροφή στο νεογέννητο (ως γάλα) κ.ά. Αλλά τα υγρά (κολπικά, εκσπερμάτιση κ.ά.) παραμένουν ως φανερή εκδήλωση του οργασμού!
Τα νερά και τα υγρά μας ακολουθούν και μέχρι το τέλος της ζωής μας, μέχρι τον θάνατο, όπου μυθολογικά καταλήγουμε σε κάποια "Αχερουσία λίμνη" ή στα "νερά της Στυγός" κ.ά. Όπου το "βύθισμα στα νερά" σημαίνει (ή σηματοδοτεί) επιστροφή στην προ του σχήματος μορφή, με τη διπλή έννοια της διάλυσης και του θανάτου. (Και ο οργασμός είναι ένας "μικρός", στιγμιαίος "θάνατος"!), αλλά επίσης της αναγέννησης και της αναζωογόνησης (όπως επίσης η σεξουαλικότητα και ο οργασμός αφειδώλευτα μας προσφέρει!). Eliade Mircea "Images et Symboles", Paris 1952 κ.α. Σκεφθείτε, συμβολικά (ή "μεταφορικά" αν θέλετε) τον κατακλυσμό, που καταλύει για να ελευθερώσει νέα στοιχεία. Μέσα από το "υγρό σώμα", σαν σύμβολο ασυνείδητου αναδύεται η θηλυκή υπόσταση της προσωπικότητας. Η γέννηση εκφράζεται συνήθως στα όνειρα με τη μεσολάβηση του νερού (Φρόιντ "Εισαγωγή στην ψυχανάλυση" και η έκφραση "την γέννησαν τα κύματα" πρβλ. Αφροδίτη κ.ά.). Πιθανώς (διότι δεν είμαι ειδικός!) το νερό σαν σύμβολο του συλλογικού ή του ατομικού α- (ή υπο-)συνειδήτου, ως στοιχείο διαλυτικό και μεσολαβητικό συνάμα, να στέλνει "μηνύματα" στη "συνείδηση", να μας ενεργοποιεί όπως το φιλμ! Βαθιά σύμβολο θηλυκό το νερό ως "Μητέρα των υδάτων", ως έκφραση Ζωής (Στο έργο - οργασμού κ.ά.) συμβολίζει την ίδια τη ΖΩΗ!, την ΥΠΑΡΞΗ. Στην ταινία, ο Ταρό (ο γερο-ζητιάνος) ζητά από τον Γιοσούκε, να βρει ένα χρυσό άγαλμα του Βούδα!, που έκρυψε πριν πολλά χρόνια σ'ένα σπίτι κοντά σε μια κόκκινη (άλλο δυνατό σύμβολο!) γέφυρα, (όπου ο γερο Ταρό, εραστής της γιαγιάς της Σάικο, ίσως δολοφόνησε και τον άντρα της και στέλνει τώρα σ' αυτήν και την γιαγιά, τον "σωσία" - ψαρά!).
Βρήκα στο "Λεξικό των Συμβόλων" του J.E. Cirlot (εκδόσεις Κονιδάρη 1995, σ. 369) ότι στο κήρυγμα του Ασσαπουράμ, ο Βούδας μπόρεσε να χρησιμοποιήσει το νερό και τη "λίμνη του βουνού" - διάφανα, ως οδό σωτηρίας. (Οι αναγωγές δικές σας!).
Ο Louis Chochol "Occultisme et Magie en Extreme-Orient", Paris 1945, αναφέρει ότι ο Λάο-Τσε έλεγε: "Το νερό δε σταματάει ποτέ. Στα ύψη προκαλεί τη βροχή και τη δροσιά, κάτω τα ποτάμια, τους χειμάρρους. Το νερό πρωτεύει στις ενέργειες του Καλού. Αν του βάλεις εμπόδιο ένα φράγμα, σταματάει. Αν του ανοίξεις ένα δρόμο περνάει από εκεί … Έχει δύναμη …". Μάλιστα το νερό έχει δύναμη!, έχει συμβολισμό ακόμη και βαθιά σεξουαλικό (κατά τον Ιάπωνα σκηνοθέτη). Το έργο του Imamura, πέρα των άλλων, είναι μια μύηση του αρσενικού (του Γιανσούκε αλλά και του κάθε άντρα!) στα "μυστικά" και "μυστήρια" της Γυναικείας σεξουαλικότητας… (Ίσως πάντα α-πρόοπτα και από-κρυφα!).
Τα υγρά και ιδίως το νερό είναι το κυρίαρχο στοιχείο.
Ίσως αξίζει να διαβάσουμε τον Gaston Bachelard "Το νερό και τα όνειρα", εκδ. Χατζηνικολή, 1985, μετ. Έλση Τσούτη:
"Στα βάθη της η ανθρώπινη ύπαρξη
φέρει το πεπρωμένο του νερού που κυλάει".
Στην ταινία αυτή, φυσικά, δεν είναι μοναδικό σύμβολο το "ζωογόνο" νερό αλλά και το ψάρι!
Και το υγρό ως νερό (ως ξέσπασμα έκκρισης σεξουαλικής) δημιουργεί ποτάμια, χειμάρρους, τη θάλασσα, ως Magna Mater - και μέσα σ' αυτό το υγρό στοιχείο, "ζει", "κινείται" (μια διεισδυτική κίνηση ως … "πέος"! ή ως σπερματοζωάριο! Σκεφθείτε το!) πολλαπλασσιάζεται το ψάρι, ως κάτι … ιερό. Έτσι σ' Ασιατικές ιεροτελεστίες λατρεύουν τα ψάρια (και ο ΧΡΙΣΤΟΣ ως "ΙΧΘΥΣ" εμφανίζεται ή μεταμορφώνεται) και ήταν απαγορευμένο να τρέφονται από αυτά οι … ιερείς!
Ο Γιούνγκ, βαθύς γνώστης της ανθρώπινης ψυχής και του συμβολισμού, παρατηρεί: Ο γιος της Αστάρτης ονομαζόταν Ιχθύς … Ο Ισπανός Marius Schneider (Βαρκελώνη 1946) λέει: "Το ψάρι είναι το μυστικιστικό "πλοίο" της "ζωής"· "το περιστρεφόμενο αδράχτι που γνέθει τον κύκλο της ζωής κατά το πρότυπο του σεληνιακού ζωδιακού", μας πληροφορεί ο Juan-Eduardo Cirlot στο "Dicionario de Simbolos". Τελικά, το ψάρι έχει έντονο φαλλικό χαρακτήρα και νόημα. (Όπως στα όνειρα των ανέραστων γυναικών ή στον οργασμό άλλων, όπως το είδε ο Σοχέι Ιμαμούρα). Αλλά και γενικότερο πνευματικό συμβολισμό (π.χ. της γονιμότητας με τα άφθονα αυγά του κ.ά.). Δεν είναι σκοπός μας να δώσουμε γνώσεις! ή πληροφορίες, αλλά κυρίως "κεντρίσματα". Αυτό, είναι για μας το ζητούμενο, πέρα από την αισθητική ή αισθησιακή μαγεία του έργου.
Τέλος, τι είναι για μας το φιλμ αυτό;
ΕΝΑΣ "ΣΥΜΒΟΛΙΚΟΣ" ΥΜΝΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΘΗΛΥΤΗΤΑ
(Που μας προτρέπει ο ¶γγελος Σικελιανός να την ασπαζόμεθα!)

Υστερόγραφο
Επειδή το θέμα έχει και την επιστημονική του θέση, πέρα της εικόνας του σκηνοθέτη με τα νερά που χύνονται από τον κόλπο!, θα είναι καλοδεχούμενα σχόλια - επιστολές των ειδικών με περιπτώσεις από πελάτισσες με άφθονα υγρά κατά τον οργασμό, όπως μας ανέφερε ο Πάρις Παπαδόπουλος κ.ά., αλλά και άνδρες που έζησαν … να πλημμυρίζουν οι ίδιοι, τα σεντόνια κ.ά., με τις εκκρίσεις της γυναικείας σεξουαλικότητας! Είναι κανόνας ή εξαίρεση;

Ι.-Μ. Κ.

 


ΗΟΜΕPAGE