<<< Προηγούμενη σελίδα

H φωτοθήκη του Info
August Sander (1876-1964)
"Άνθρωποι του τσίρκου 1926"


Η δύναμη μιας εικόνας βρίσκεται στην αντίθεση της επιφάνειας και του βάθους. Στη σύγκρουση εμφανών και κρυπτόμενων στοιχείων.
Ο August Sander στην ναζιστική Γερμανία του μεσοπολέμου φωτογραφίζει πορτρέτα των απλών ανθρώπων της μικρής του κωμόπολης.
Η μόνη τους σύνδεση είναι η παρουσία τους ως ηρώων στον κόσμο των φαντασμάτων του.
Οι αντίρροπες δυνάμεις φορτίζουν το καλλιτέχνημα με συγκίνηση, εντονότερη όσο πιο πιεσμένη βρίσκεται στο εσωτερικό της εικόνας.
Εδώ, ο Sander φωτογραφίζει δύο ανθρώπους του τσίρκου.
Το αφηγηματικό περιεχόμενο της εικόνας γρήγορα εξαντλείται για να επιτρέψει στο θεατή να μαγνητιστεί από το βλέμμα του μελαψού άνδρα, να αντικρίσει το τυπικό αν όχι ειρωνικό χαμόγελο της γυναίκας, να αγνοήσει την τέντα του τσίρκου -αρχική αφορμή- και να ξεκινήσει ένα ταξίδι στο εσωτερικό της φωτογραφίας. Το αρμονικό και ήσυχο τραπέζι ενώνει αντίρροπα στοιχεία κίνησης, ομορφιάς και παρουσίας. Δύο άνθρωποι ήρεμοι και οικείοι, δεμένοι με τις στιγμές, με τις αντιθέσεις τους, με τις αιωρούμενες αμφιβολίες τους, με τη γεμάτη εμπιστοσύνη τρυφερότητά τους, ζουν γνωρίζοντας, γύρω από ένα τραπέζι απογευματινού καφέ.
Από το βιβλίο του Πλ. Ριβέλλη «Σκέψεις για τη Φωτογραφία» Εκδόσεις Φωτοχώρος, Αθήνα 1993.

 


ΗΟΜΕPAGE